Proponowane wyprawy


Wielki Kanał Brdy

Jednodniowa wyprawa umożliwi zapoznanie się z wielko przestrzennym przedsięwzięciem nawadniającym, zbudowanym w połowie XIX wieku. Można z bliska obejrzeć zaporę ziemną, jazy dolno i górno przepustowe oraz poruszające je mechanizmy, akwedukty pozwalające na krzyżowanie się cieków wodnych a także relikty używanych do II połowy XX wieku urządzeń nawadniających. Łącznie, w rejonie Czersk - Chojnice: około 60 km jazdy samochodem i około 3 km pieszo.
Dodatkowe informacje
Dostępne filmy

Kanał Bydgoski

Jedno lub dwudniowa wyprawa umożliwi zapoznanie się ze zbudowanym w II połowie XVIII wieku kanałem, umożliwiającym żeglugę między Wisłą i Odrą. Liczne śluzy i jazy, w tym kilka unikalnych w skali europejskiej. Łącznie od ok. 50 do 100 km jazdy samochodem w okolicach Bydgoszczy .
Dodatkowe informacje
Dostępne filmy

Wielka Pętla Wielkopolski

Wielka Pętla Wielkopolski to powiązane ze sobą odcinki rzek, kanałów i jezior o łącznej długości prawie 700 km, nadające się do uprawiania żeglugi turystycznej. W zależności od indywidualnej koncepcji wypoczynku, można wybrać odpowiedni fragment „Pętli” i skorzystać z jej walorów. Film prezentuje przede wszystkim tę część „Pętli” która pozwala na kontakt z niezwykle interesującymi obiektami technicznymi, takimi jak różnego rodzaju śluzy i jazy wodne, nierzadko z historycznym rodowodem a także inne obiekty (promy, wybrane mariny, itp.). Nie da się określić czasu wycieczki, gdyż zależy on od lokalizacji miejsc wybranych do zwiedzania oraz sposobów przemieszczania się (samochód, łódź itp.) – jest to jednak przedział czasowy od jednego do trzech dni.
Dodatkowe informacje
Dostępne filmy

       

Kanał Elbląski

Dwudniowa wyprawa umożliwi zapoznanie się ze zbudowaną w II połowie XIX wieku oryginalną drogą wodną, na której zamiast tradycyjnych śluz zastosowano system pochylni z szynowym transportem jednostek pływających. Łącznie pokonują one różnicę poziomów wynoszącą ok. 100 m. Do napędu wykorzystywana jest energia spływającej wody, zasilającej unikalny, linowy system przekładniowy. Łącznie ok. 150 km jazdy samochodem z bazy w Elblągu, Olsztynie, Ostródzie lub Iławie.
Dodatkowe informacje
Dostępne filmy

Pętla Żuławska

Trzydniowa wycieczka umożliwiająca zapoznanie się z wieloma ciekawymi obiektami hydrotechnicznymi, w tym historycznymi sprzed ponad 100 lat. Cztery śluzy komorowe na Nogacie, w tym niezwykle piękny architektonicznie węzeł wodny w Białej Górze (dwie śluzy, wrota przeciwpowodziowe), mosty zwodzone i most obrotowy na Szkarpawie, zabytkowy, lecz ciągle działający system melioracyjny powiązany z Wisłą w rejonie wsi Rybaki oraz prom linowy w Świbnie i podwójna śluza na Martwej Wiśle w Przegalinie. Łącznie do 200 km wycieczki samochodowej w obszarze pomiędzy Gdańskiem, Tczewem, Elblągiem i Malborkiem.
Dodatkowe informacje
Dostępne filmy

Fortyfikacje obronne w dawnej Polsce

Zwiedzanie każdego z polecanych obiektów zajmuje kilka godzin, pod warunkiem, że znajdziemy się w jego okolicach. Ich wyboru dokonaliśmy ze względu na wyrazistość architektonicznych form obronnych takich jak  blanki, baszty, barbakan, hurdycje, machikuły, basteje i bastiony. W szczególności chodzi tu o obiekty w następujących miejscowościach: Bolków (wieża ostatecznej obrony),  Frombork (mury obronne), Bytów (zamek), Rawa  Mazowiecka (zamek - strzelnice, blanki, chodniki),  Szydłów (mury obronne z blankami i chodnikiem), Grodziec ( zamek - hurdycje, machikuły i basteje), Malbork (zamek - baszty, brona, hurdycje, machikuły), Ośno i Pyrzyce (miejskie mury obronne z basztami otwartymi), Gdańsk - Wisłoujście i Wiśnicz  (twierdza i  zamek z systemie bastionowym).
Dodatkowe informacje
Dostępne filmy

Latarnie morskie polskiego wybrzeża

Wycieczkę trzeba zaplanować w zależności od miejsca pobytu. Latarnie są bardzo różnie usytuowane, co rzutuje na czas dojścia do konkretnego obiektu oraz czas poświęcony na zwiedzanie. Najłatwiej dotrzeć do obiektów znajdujących się w miejscowościach (Niechorze, Kołobrzeg, Gąski, Darłowo, Jarosławiec, Ustka, Rozewie, Hel, Nowy Port, Jastarnia, Sopot, Krynica). Dotarcie do latarni w Świnoujściu to już większa wycieczka, podobnie jak latarnia w Porcie Północnym, w Gdańsku (nieudostępniona). Latarnie Czołpino, Stilo i Kikut – wymagają dojścia przez las (Kikut – nieudostępniony). Trzeba też pamiętać o kondycji. Wejście i zejście np. z 200 stopni może dla osób bez kondycji okazać się trudnym wyzwaniem. Trzeba o tym pamiętać, jeśli ktoś zaplanuje zwiedzenie jednego dnia więcej niż jednej latarni. Szczegóły lokalizacyjne – na wkładce do pudełka z filmem.
Dodatkowe informacje
Dostępne filmy

 
 

Copyright © 2017 OIKOS - All rights reserved.